مقالات

نحوه صحیح دم کردن و مصرف زعفران

باکس چوبی زعفران کاویانی

نحوه صحیح دم کردن و مصرف زعفران

زعفران در تغذیه به عنوان معطرکننده، طعم‌دهنده و رنگ‌کننده ، کاربرد بسیاری دارد و باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوش‌رنگ، بوی مطبوع و مزه‌ای عالی در غذاها می‌شود. از این رو نحوه مصرف زعفران در غذا بسیار مهم است .

زعفران یکی از گرانترین گیاهان خوراکیست ، که از خواص فراوانی برخوردار بوده و به طلای سرخ معروف است .

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در درمان سرطان، آلزایمر، افسردگی و کاهش علایم قاعدگی بسیار کارآمد است.

برای اینکه بتوانیم از رنگ و عطر زعفران در غذاهای خود به درستی استفاده کنیم یا از خواص درمانی آن بهره کافی ببریم، باید بتوانیم زعفران را به روش صحیح مصرف کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا روش‌های صحیح مصرف زعفران را به طور کامل توضیح دهیم .

بر اساس مطالعات، بهترین روش صحیح مصرف زعفران، استفاده از پودر زعفران است. پودر زعفران راندمان بیشتری داشته و ترکیبات بیشتری را از خود آزاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است که رشته‌های زعفران را ابتدا آسیاب کنید و سپس از آن استفاده کنید.

بهترین روش آسیاب کردن یا پودر کردن زعفران هم استفاده از هاون دستی است. مقداری زعفران را در هاون دستی گذاشته و آن را پودر کنید.

استفاده از هاون یا آسیاب‌های برقی برای پودر کردن زعفران ، با وجود اینکه کار را سریعتر و آسان تر می کند ، توصیه نمی‌شود، چرا که به دلیل حرارت و سرعت بالای کار، به زعفران آسیب رسانده و عطر زعفران کم می‌شود ، در مواردی حتی زعفران می‌سوزد.

همچنین برای پودر کردن زعفران، همیشه به مقدار مورد نیاز همان لحظه ، زعفران را آسیاب کنید .

 

روشهای دم کردن زعفران

یکی از رایج‌ترین روش‌های صحیح مصرف زعفران، دم کردن آن است. برای این کار شما باید رشته‌های زعفران را آسیاب کنید. زعفران را به چند روش می‌توانید دم کنید که در ادامه هر کدام از روشها را توضیح می دهیم .

  • دم کردن زعفران با آب جوش

در این روش ، پودر زعفران آسیاب شده را در یک کاسه کوچک یا یک لیوان ریخته و مقداری آب جوش ( به حدی که روی زعفران را بپوشاند ) به آن اضافه کنید، سپس روی آن را پوشانده و ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا زعفران دم بکشد. و یا می‌توانید زعفران را با آب جوش مخلوط کرده و داخل ظرف نشکن روی سماور قرار دهید تا به روش بن ماری دم بکشد.

 

  • دم کردن زعفران با یخ

برای دم کردن زعفران با یخ بهتراست زعفران را در ظرفی ریخته و به میزان زعفران موجود ،قالب های کوچک یخ را قرار داده ( یخ باید روی پودر زعفران را بپوشاند ) و بگذارید تا قالب های یخ در دمای محیط آب شده و زعفران عصاره و رنگدهی خود را به آب بدهد .

 

  • دم کردن زعفران با روش ترکیبی

اگر به دنبال روش نابی برای دم کردن زعفران هستید که بیشترین عطر و رنگ را از تار و پود زعفران بیرون بکشید ، بهترین روش ، ترکیب دو روش بالا با هم است.

این روش زمان بیشتری خواهد برد ، اما به قول معروف ، هرکسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد!

در این روش باید ابتدا کمی زعفران پودر شده را داخل یک ظرف ریخته و روی آن مقداری یخ بریزید.

اجازه دهید تا یخ کاملا آب شود و بعد از اینکه یخ آب شد کمی آب جوش روی آن بریزید و در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کم کم رنگ زعفران آزاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *